Prenova tehniškega izobraževanja

Inženirsko delo je izrazito ustvarjalno, kar zahteva ustrezne učne vsebine in načine njihovega podajanja. Delovna mesta v bližnji prihodnosti bodo zahtevala ne le ustrezno znanje, temveč veščine in spretnosti, kot so reševanje kompleksnih sistemov, kritično razmišljanje, ustvarjalnost, upravljanje s človeškimi viri, koordinacijo dela v skupini, čustveno inteligenco, razsojanje in odločanje, usmeritev v storitve, pogajanja, prilagodljivo zaznavanje, ...

Izhodišča in vizija IAS

Globalizacija in izreden tehnološki napredek prinašajo vrsto socialnih, ekoloških, gospodarskih in navsezadnje tudi političnih sprememb, ki jih spremljajo zahteve po boljši kakovosti šolstva z višjimi stroški za izobraževanje. Tako v slovenskem kot mednarodnem visokošolskem prostoru število študentov narašča, povečala se je mobilnost študentov in visokošolskih učiteljev.

Razviti svet in z njim Slovenija drvita v digitalno transformacijo. Soočamo se z izzivi, ki napovedujejo temeljito prestrukturiranje sveta, kot smo ga poznali še včeraj. Okolje naših otrok se spreminja znatno hitreje od sprememb v osnovnih in srednjih šolah. Izobraževalni sistem je relativno konservativen s prepočasnim prilagajanjem programov na nove izzive v družbi. Pomembne kompetence se pridobivajo ne samo v šoli, ampak tudi v delovnem okolju, npr. delovne navade, odgovornost do dela in rezultatov dela, prilagajanje za delo v skupini, poklicne spretnosti.

Za nadaljnji razvoj, ki naj bi Slovenijo še hitreje približal tehnološko najbolj razvitim državam, ne bo dovolj le kvalificirana delovna sila, temveč je v ta namen treba vzgojiti večje število vrhunsko izobraženih prebojnikov, razvojnikov in inovatorjev.

Da bo naša država znana po inovativnih, izvozno usmerjenih, visokotehnoloških podjetjih, ki bodo vodilna v izbranih nišah na globalnem trgu, bo treba vstopiti v kontinuiran proces nadgrajevanja tehniškega izobraževanja.

Slovenija bo dosegla preboj in uspešen razvoj v družbi najrazvitejših držav, če bo v celotni izobraževalni sistem na vseh ravneh vgradila ustvarjalnost, inovativnost, medsebojno spoštovanje in podjetnost – tako med šolajočimi mladimi kot med pedagoškimi delavci in mentorji v gospodarstvu.

Znanje je dobrina, ki izpolnjuje posameznika in mu daje ustrezno mesto v sodobni družbi. Znanje je družbena vrednota, ki omogoča družbeno vključenost, trajnosten način življenja in posledično trajnostno gospodarstvo. Vse skupaj pa vodi do visoke kakovosti življenja in pravičnejše družbe.

Skladno z resolucijo o Nacionalnem programu visokega šolstva 2011–2020 želi IAS prispevati k oblikovanju družbe znanja, še posebej z iskanjem odgovorov in priporočil pri izzivih naravoslovno-tehniškega izobraževanja v Sloveniji.

Zato je IAS organizirala dva tematska večera, na katera je kot predavatelje povabila vidne akterje s področja šolstva, gospodarstva in politike, ki so vsestransko predstavili sedanje stanje in predstavili vrsto mogočih ukrepov za nadaljnje izboljšanje stanja.

 

Priporočila Inženirske akademije Slovenije za prenovo tehniškega izobraževanja v Sloveniji

(POVZETEK - celotno besedilo dokumenta je na voljo spodaj)

  1. Obnoviti in neprestano dopolnjevati vsebine pedagoških univerzitetnih študijev, ki naj obravnavajo vsa področja uporabnega naravoslovja in tehnike.

  2. Predlagamo vpeljavo novega predmeta Inženirstvo v vsaj dva letnika splošnih gimnazij (2. in 3. letnik) kot podporo razvoju tehniške ustvarjalnosti v srednjem šolstvu.

  3. Država naj tudi dokončno vzpostavi sistem dualnega izobraževanja z možnostjo vajeništva, uredi financiranje poklicnih šol in razvije poklicno izobraževanje kot obliko zaposlovanja mladih.

  4. Preučiti možnosti za ponovno vpeljavo 6-mesečne prakse v gospodarstvu v prvostopenjske strokovne programe tehnike in naravoslovja in jih podaljšati za en semester.

  5. Ustrezno nagrajevanje uspešnega in pravočasno končanega študija ter podporo timskemu delu.

  6. Izenačiti trajanja študija in trajanje programov, z dvigom kulture poučevanja in učenja (sprotni študij, tutorstvo, delo s študenti v manjših skupinah, povezava z mentorji v gospodarstvu, nagrajevanje itd.) in z omejitvijo uporabe dvojnega dodatnega leta po prvi in drugi stopnji študija.

  7. Ponovna vpeljava 6-mesečne prakse v gospodarstvu za prvostopenjske strokovne programe tehnike in naravoslovja, predvsem, če se ohranijo višje strokovne šole.

  8. Pretok in povečanje števila doktorjev znanosti v gospodarstvo je nujno potrebno okrepiti s ponovno uvedbo programa mladih raziskovalcev iz gospodarstva in s stabilnim štipendiranjem, kar govori v prid ponovne ustanovitve tehnološko-inovacijske agencije.




Previous
Previous

Doseganje podnebnih ciljev

Next
Next

Nov inovacijski sistem Slovenije