NAČRT ENAKOSTI SPOLOV

Enakost spolov je temeljna vrednota Evropske unije. Enakost spolov ne pomeni, da bodo ženske in moški postali enaki, temveč da pravice, odgovornosti in priložnosti žensk in moških ne bodo odvisne od tega, ali so rojeni kot ženska ali moški. Enakost spolov pomeni, da se upoštevajo interesi, potrebe in prioritete tako žensk kot moških, s čimer se priznava raznolikost različnih skupin žensk in moških.

Evropska komisija z okvirnim programom Evropske unije za raziskave in inovacije, ki je aktiven v obdobju med leti 2021 in 2027, uvaja novo pravilo, ki določa, da morajo imeti vse javne institucije ter visokošolske in raziskovalne organizacije, ki se prijavljajo na razpise Obzorje Evropa (ang. Horizon Europe) pripravljen in sprejet Načrt za enakost spolov (ang. Gender equality plan).

EU prepoveduje diskriminacijo na temelju vseh splošno priznanih osebnih okoliščin v vrsti temeljnih pravnih dokumentov. Nediskriminacija predstavlja vrednoto in Pogodba o delovanju EU določa, da si EU v vseh svojih dejavnostih prizadeva odpraviti neenakosti in spodbujati enakost med moškimi in ženskami ter prizadeva za boj proti diskriminaciji med drugim na podlagi spola ali spolne usmerjenosti.

Načrt za enakost spolov je namenjen zagotavljanju delovnega okolja, ki je občutljivo na spolne in druge diskriminacije ali pristranskosti, zaradi katerih so lahko zaposleni slabše obravnavani in z manj možnosti za uspeh znotraj organizacije.

Enakost in nediskriminacija sta temeljni vrednoti in načeli Evropske unije, ki sta zapisani v njenih temeljnih pogodbah ter v Listini o temeljnih pravicah. Razvoj na zakonodajnem področju, sodna praksa in politične pobude preteklih desetletij so mnogim omogočili boljše življenje in pripomogli h gradnji družbe, ki spoštuje enakost, v kateri se različni ljudje počutijo sprejeti in ki si prizadeva za spoštljivo in pravično obravnavo vseh ljudi.

Slovenska zakonodaja uzakonja vsa načela iz mednarodnih konvencij in prava EU, ki se nanašajo na vprašanja enakih možnosti in prepovedi diskriminacije ter v nekaterih pogledih zagotavlja bolj ugodne pogoje. Tako 14. člen Ustave RS določa enakost pred zakonom, v skladu s katero so v Sloveniji vsakomur zagotovljene enake človekove pravice in temeljne svoboščine, ne glede na narodnost, raso, spol, jezik, vero, politično ali drugo prepričanje, gmotno stanje, rojstvo, izobrazbo, družbeni položaj, invalidnost ali katerokoli drugo osebno okoliščino.

ANALIZA STANJA

  • Zaposlitev: zaposlena je 1 oseba, ki je ženskega spola.

  • Članstvo: IAS ima 78 rednih in izrednih članic in članov, od tega je 73 članov in 5 članic.

  • Vodstvo: v predsedstvu so 3 člani in članice, od tega 2 moška in 1 ženska.
    V Izvršnem odboru je 9 članic in članov, od tega 7 članov in 2 članici.

  • Vodstvo razredov: IAS ima 2 razreda, od tega 1 razred vodi moški in 1 razred vodi ženska.

UKREPI:

  • Imenovanje delovne skupine za Načrt enakosti spolov

  • Imenovanje koordinatorja ali koordinatorice za izvajanje Načrta enakosti spolov

  • Uravnotežena zastopanost spolov na vodilnih in odločevalskih položajih:
    Na primer: uvedba sistema, kjer se spola na posameznem najvišjem položajnem  delovnem mestu izmenjujeta, ob upoštevanju ustreznih kompetenc.

  • Spodbujanje k izvolitvi več članic na volitvah članic in članov IAS.

  • Upoštevanje vidika spola v vseh strateških in drugih dokumentih.

 

1.    Vodenje:

  • Uravnotežena zastopanost spolov pri odločanju in vodenju

  • Uravnotežena zastopanost spolov v komisijah in delovnih telesih

2.    Usposabljanje

Ozaveščanje-usposabljanje o enakosti spolov in nezavedni pristranskosti na podlagi spola za uslužbence in nosilce odločanja

3. Usklajevanje poklicnega in zasebnega življenja,

Usklajevanje poklicnih in družinskih obveznosti je pomemben element kakovostnega dela in življenja. Sklop vključuje naslednje cilje:

  • omogočiti usklajevanje delovnih obveznosti s starševstvom in/ali prevzemanjem skrbstvenih obveznosti do drugih družinskih članov,

  • dosledno upoštevanje zakonskih možnosti usklajevanja družinskih in delovnih obveznosti in seznanjanje zaposlenih z njimi,

  • nemoteno vključevanje v pedagoško, raziskovalno in strokovno delo po vrnitvi iz starševskega dopusta, nege drugega družinskega člana ali po daljši odsotnosti z dela zaradi bolezni.

4. Preprečevanje nasilja na podlagi spola, vključno s spolnim nadlegovanjem.

Imenovanje zaupne osebe, na katero se lahko obrne žrtev nasilja na podlagi spola ali spolnega nadlegovanja.

Inženirska akademija Slovenije
Rimska cesta 1
1000 Ljubljana